MENU
Most kolejowy na Nysie Łużyckiej w Bielawie Dolnej zniszczony w czasie wielkiej powodzi w 1897r.

Dodał: blatro° - Data: 2021-04-07 22:42:50 - Odsłon: 433
Rok 1898


28 marca 2012 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na wykonanie dokumentacji projektowej i robót budowlanych dla budowy mostu przez Nysę Łużycką w ramach projektu POIiŚ 7.1-13 „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Bielawa Dolna – Horka: budowa mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja.”

Za najbardziej korzystną uznano ofertę przedstawioną przez konsorcjum:
• Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o., Zawiercie;
• Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „Mosty Łódź” S.A., Łódź;
• Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A., Gdańsk.
na kwotę 14 627 962, 30 PLN netto; 17 992 393,63 PLN brutto

Czas realizacji projektu wynosi 30 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Budowa mostu będzie prowadzona w dwóch fazach:
- Faza I – wybudowanie jednej części mostu w osi dzisiaj nieczynnego toru nr 2 wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 295 od miejsca, w którym dziś została elektryfikacja zakończona, do ustalonego punktu styku sieci trakcyjnych PKP PLK S.A. i DB Netz AG. Strona polska kończy sieć trakcyjną przęsłem naprężenia po stronie niemieckiej.
- Faza II – przeniesienie ruchu na wybudowaną część mostu i budowa drugiej części mostu, w osi dzisiaj czynnego toru nr 1 wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 295 od miejsca, w którym dziś została elektryfikacja zakończona do ustalonego punktu styku sieci trakcyjnych PKP PLK S.A. i DB Netz AG. Strona polska kończy sieć trakcyjną przęsłem naprężenia po stronie niemieckiej. (materiały prasowe PLK SA)

7 grudnia 2016 r. zakończyła się odbudowa mostu. Nowy obiekt ułatwi komunikację pomiędzy Polską a Niemcami – na razie umożliwi sprawniejszy przewóz towarów, ale w przyszłości ma być również fragmentem pasażerskiego ciągu Wrocław – Berlin. Inwestycja kosztowała 20 mln zł. Na starym moście czynny był tylko jeden tor, prędkość zmniejszona była do 50 km/h, ograniczony był też nacisk na oś. Na nowym moście prędkość dopuszczalna wynosi 120 km/h. Czynne są oba tory. Pierwszym pociągiem przejeżdżającym przez granicę był specjalny kurs Kolei Dolnośląskich obsługiwany jednostką SA139-014. Więcej + zdjęcia (moose)

  • /foto/6343/6343593m.jpg
    1873 - 1874
  • /foto/5216/5216065m.jpg
    1905 - 1911
  • /foto/8549/8549146m.jpg
    1910 - 1916
  • /foto/3833/3833432m.jpg
    2013
  • /foto/3833/3833440m.jpg
    2013
  • /foto/4438/4438816m.jpg
    2013
  • /foto/4438/4438817m.jpg
    2013
  • /foto/6414/6414871m.jpg
    2016
  • /foto/6414/6414872m.jpg
    2016

Aukcje internetowe

Poprzednie: Dzielnica Ujazd Strona Główna Następne: Pensjonat Tylicki Młyn