MENU
Spółka Kolejki Izerskiej (Isergebirgsbahn AG) po testach od 1934 r. pierwszego "motoraka" na linii kupuje w listopadzie 1934 r. w zakładach WUMAG Görlitz swój własny, dwuosiowy wagon motorowy (VT), oznaczając go cyfrą "10". Wagon posiadał 50 miejsc. Zamówiono wagon ze sprzęgiem, co pozwalało do niego doczepić małą przyczepkę na narty (zakupiona w styczniu 1935 r.). Wagon posiadał jeden silnik diesla prod. Mercedes-Benz o mocy 95KM i pojemności baku paliwa 100 l.

Oryginalny opis zdjęcia: Auf dem Werksfoto ist der Anhängewagen eines zweiachsigen Kleintriebwagens abgebildet. Auftraggeber war die Isergebirgsbahn. Bahnstrecke: Flinsberg - Deutsche Krone; Wagennummer: nicht verzeichnet; Auftragsnummer: 10227/26; Inventarisierung im Werksarchiv: 11.01.1935

Link do zdjęcia:

Właściciel/prawa autorskie: Schenkung der Bombardier Transportation, Werk Görlitz | Eigentum/Sammlung der Verkehrsmuseums Dresden gGmbH / Verkehrsmuseum Dresden [licencja CC BY-NC-SA]

Dodał: moose° - Data: 2020-07-31 00:43:49 - Odsłon: 820
styczeń 1935

Data: 2018:11:26 10:55:27   ISO: 100   Ogniskowa: 120 mm   Aparat: Phase One IQ280   Przysłona: f/11   Ekspozycja: 1/30 s  

UWAGA!! Obiekt wyłącznie dla zdjęć archiwalnych z linii kolejowej Mirsk - Świeradów Nadleśnictwo, tj. sprzed remontu w latach 2021-2023.


Artykuł o Kolejce Izerskiej:

Pod koniec września 2012 roku pojawiła się informacja o możliwej fizycznej likwidacji niektórych linii kolejowych przez PKP PLK. Wśród nich znalazła się ta linia na odcinku Gryfów - Mirsk (LK 317) i dalej do Świeradowa-Zdroju. Planom rozbiórki linii sprzeciwiło się Stowarzyszenie Kolej Karkonoska, którego prezes skierował do marszałka województwa dolnośląskiego list otwarty w sprawie likwidacji tej linii, uznając za niemożliwą jej reaktywację w wypadku fizycznej likwidacji omawianej linii kolejowej. W odpowiedzi na pismo 13 maja 2013 Stowarzyszenie uzyskało odpowiedź, w której wicemarszałek województwa dolnośląskiego Jerzy Łużniak zapewnił poparcie dla koncepcji reaktywacji linii i informuje, że zgodnie z ustawą o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP gmina może nieodpłatnie przejąć linię kolejową, czyli w tym przypadku nie musi płacić za wartość torów znajdujących się na tej linii. W tym czasie jednak miasto Świeradów-Zdrój rozpoczęło demontaż torów na dawnej stacji. 12 stycznia 2018 roku Miasto Świeradów-Zdrój ogłosiło przetarg na adaptację budynku byłego dworca kolejowego wraz z otoczeniem na centrum muzealno-kulturalne, lecz ze względu na to, iż kwoty zaproponowane przez firmy obiegające się o wykonanie prac przeważały budżet przewidziany na prace, 15 lutego 2018 roku ogłoszono powtórzone postępowanie, w którym 13 marca 2018 roku wybrano wykonawcę robót. Umowę na wykonanie robót podpisano 23 marca 2018 roku. Prace przy rewitalizacji zabudowy stacji obejęły roboty rozbiórkowe, montaż konstrukcji i nowego pokrycia dachów, roboty murarskie, prace renowacyjne i zagospodarowanie terenu. W budynku dawnego dworca otwarto Miejskie Centrum Kultury, Aktywności i Promocji Gminy "Stacja Kultury".

Rozpoczęty proces rewitalizacyjny skutkował ogłoszeniem we wrześniu 2019 r. przez UMWD przetargu na wykonanie studiów wykonalności dla uruchomienia pociągów między stacjami Gryfów Śląski i Świeradów-Zdrój z opcją dojazdu do Jindřichovic pod Smrkem. W 2020 r. Ministerstwo Infrastruktury zgodziło się przekazać linię województwu dolnośląskiemu (na odcinku od km -0,172 do 7,890). Pod koniec maja 2021 roku rozpoczął się pierwszy etap prac rewitalizacyjnych, polegający na uprzątnięciu samosiejek i pozostałości infrastruktury pod kolejne etapy prac oraz na szczegółowym przeglądzie wraz z zaleceniami remontowymi obiektów inżynieryjnych. Prawdopodobnie pod koniec 2022 r., po zakończeniu odbudowy linii 317, zostanie ogłoszony przetarg na prac budowlanych na linii 336.
(moose)

Kilometraż stacji (st.), przystanków (po.) i ładowni (poł.) liczony od stacji Mirsk. Pogrubioną czcionką zaznaczono stację węzłową, kursywą obiekty nieczynne/nieistniejące:
- , Mirsk, po., km 0,000
- , Mroczkowice, po., km 3,328
- , Krobica, poł., km 5,260
- , Świeradów Zdrój, st., km 7,701
- , Świeradów Nadleśnictwo, ład., km 10,500

  • /foto/438/438727m.jpg
    1909
  • /foto/3879/3879086m.jpg
    1909
  • /foto/4866/4866281m.jpg
    1923
  • /foto/5890/5890263m.jpg
    1924
  • /foto/448/448486m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/438/438914m.jpg
    1934
  • /foto/8839/8839783m.jpg
    1934
  • /foto/8839/8839784m.jpg
    1934
  • /foto/8839/8839781m.jpg
    1935
  • /foto/438/438193m.jpg
    1935
  • /foto/438/438937m.jpg
    1935
  • /foto/438/438314m.jpg
    1939
  • /foto/4827/4827111m.jpg
    2014
  • /foto/10686/10686177m.jpg
    2023

Verkehrsmuseum Dresden / Bildarchiv Waggonbau Görlitz

Poprzednie: Linia kolejowa nr 336 Mirsk - Świeradów Nadleśnictwo
Kolejka Izerska
Strona Główna Następne: Linia kolejowa nr 336 Mirsk - Świeradów Nadleśnictwo
Kolejka Izerska