Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Dawny most kolejki wąskotorowej
4
0,00
Stacja kolejowa (wąskotorowa) Zittau Bahnhof
9
1,14
Przystanek kolejowy Zittau Haltepunkt
1
9,60 km
Przystanek kolejowy Opolno-Zdrój (nie istnieje)
18
12,11
Dworzec autobusowy Bogatynia (d. stacja kolei wąskototowej)
41
15,75
Stacja kolejowa Heřmanícé (dawna) / Zelezniční stanice Heřmanícé (byv.)
17
 
 
 
 
  ID: 3647227

Kolej wąskotorowa (Zittau -) Bogatynia (- Heřmanícé)
Bogatyńska Kolej Dojazdowa

Sachsische Schmalspurbahn Zittau - Hermsdorf b. Friedland



Budowa
1884
Status
Nie istnieje
Likwidacja
1964
 
Linia Saksońskiej Kolei Wąskotorowych z Zittau do Bogatyni otwarta 11.11.1884 r. Linia o prześwicie torów 750 mm. Kolejkę przedłużono w 1889 r. do Markocic. Połączenie do Heřmaníc otwarto dopiero 25.08.1900 r. W Heřmanícach konieczna była przesiadka do pociągów do Frydlantu - nie było bezpośredniego połączenia, gdyż nie życzyła sobie tego strona austriacka. W 1938 roku zawieszono ruch pociągów osobowych po zajęciu Sudetów - ponoć z uwagi na niską frekwencję. Od początku planowano budowę odgałęzienia ...
Linia Saksońskiej Kolei Wąskotorowych z Zittau do Bogatyni otwarta 11.11.1884 r. Linia o prześwicie torów 750 mm. Kolejkę przedłużono w 1889 r. do Markocic. Połączenie do Heřmaníc otwarto dopiero 25.08.1900 r. W Heřmanícach konieczna była przesiadka do pociągów do Frydlantu - nie było bezpośredniego połączenia, gdyż nie życzyła sobie tego strona austriacka. W 1938 roku zawieszono ruch pociągów osobowych po zajęciu Sudetów - ponoć z uwagi na niską frekwencję. Od początku planowano budowę odgałęzienia z Bogatyni do Turoszowa gdzie pod koniec XIX w. rozwinęło się górnictwo węgla brunatnego. Swoje własne linie kolejowe miały tam kopalnie (np. kopalnia Herkules miała 4 km kolej zakładową m.in. budując most przez Nysę do elektrowni w Hirschfelde - z czasem wprowadzając tam elektrowozy). Po 1945 r. tory kolejki znalazły się na terenie trzech państw. Jeszcze w maju 1945 r. zawieszono połączenia z Czechosłowacją, a do Zittau ostatni pociąg odjechał 22.06.1945 r. Do 1951 roku kolejka nie działała. Dopiero 20.05.1951 r. uruchomiono połączenie BKD Sieniawka-Bogatynia-Turoszów które ułatwiło dotarcie górnikom do rozbudowujących się właśnie w Turoszowie kopalni. Plany rozbudowy kopalni i budowy wielkiej elektrowni podważyły sens istnienia kolei wąskotorowej, jednak jeszcze w 1960 roku uruchomiono "stary" 3 km fragment trasy z Bogatyni do Markocic - prawdopodobnie po to by ściągnąć kolejnych pracowników do kopalni. Krótko to trwało, bo 1.07.1961 wyjechał w trasę ostatni pociąg osobowy, a definitywnie przewozy zakończono w 1964 roku. Kolejka wąskotorowa w Turoszowie wraz z elektrowozami wożącymi węgiel do elektrowni w Hirschfelde istniała do końca lat 70. Po czeskiej stronie ostatni pociąg z Frydlantu do Heřmaníc odjechał 13.01.1976 r. a w ciągu kilku lat 10 km torów rozebrano. Dworzec kolejowy w Bogatyni przekształcono na dworzec PKS. Pozostałe stacje, tory i całą infrastrukturę stopniowo likwidowano. Ciekawy artykuł nt. kolejki: oraz 6-częściowa wyprawa śladami dawnej kolejki (w języku niemieckim) oraz (w języku czeskim) (moose - różne źródła)

Stacje, przystanki i kilometraż odcinka Zittau-Bogatynia-Hermsdorf:
- , Zittau Bhf., st., km 0,00
- , Zittau Hp., po., km 1,14
- Sieniawka (Kleinschönau), po., km 2,93
- , Biedrzychowice-Pasternik (Friedersdorf Bf. / Zittel), st., km 5,41
- , Rybarzowice (Reibersdorf Hp.), po., km 7,46
- , Opolno-Zdrój Las (Wald Bad Oppelsdorf Hp.), po., km 9,60
- , Bogatynia (Reichenau Bf.), st., km 12,11
- , Markocice (Markersdorf Bf.), st., km 13,50
- Markocice Przystanek (Markersdorf Hp.), po., km 14,71
- , Heřmanícé (Hermsdorf i B), st., 15,75

Odcinek Bogatynia Turoszów:
- Bogatynia, st., km 0,0
- Turoszów Kopalnia, po., km 4,0
- Turoszów Wąsk., st., km 5,0
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1900
    komentarze: 0
    Skrzyżowanie 2 AWP i 3-go Maja. Zdjęcie zrobiono z miejsca gdzie ...
  • Data: 1900-1910
    komentarze: 0
    Stary dworzec w Opolnie.
  • Data: 1900-1930
    komentarze: 0
    Tory kolejowe przy skrzyżowaniu 1-go Maja i Armii Czerwonej.
  • Data: 1900-1945
    komentarze: 0
    Obecnie w tym budynku mieści się Urząd Miasta i Gminy Bogatynia.
  • Data: 1900-1945
    komentarze: 0
    Przedwojenny plan linii kolejowych w okolicy Bogatyni.
  • Data: 1900-1945
    komentarze: 2
    Widok od strony torowiska. Po prawej dom nr 23. W głębi dom przy ...
  • Data: 1900-1945
    komentarze: 0
    Markocice, ulica Główna, widok w kierunku Bogatyni. Dokładnie ...
  • Data: 1902
    komentarze: 0
    Fragment mapy kolei saksońskich z 1902 r. Na czerwono zaznaczona ...
  • Data: 1905-1908
    komentarze: 0
    Osiedle w Bogatyni zwane "Kolonią Preibischa". W drugim planie ...
  • Data: 1905-1915
    komentarze: 0
    Rybarzowice - przystanek Saksońskiej Kolei Wąskotorowej. Wszystko ...
  • Data: 1905-1915
    komentarze: 7
    Saksońska Kolej Wąskotorowa w Bogatyni. Pociąg na promenadzie ...
  • Data: 1907
    komentarze: 0
    Ul. II Armii Wojska Polskiego i budynek dzisiejszego Liceum Ogólnokształcącego ...
  • Data: 1907
    komentarze: 0
    Po lewej stacja. Po prawej ulica Kusocińskiego. Równolegle do ...
  • Data: 1908
    komentarze: 7
    Osiedle w Bogatyni zwane "Kolonią Preibischa". W drugim planie ...
  • Data: 1910
    komentarze: 0
    Skrzyżowanie 2 AWP i 3-go Maja. Zdjęcie zrobiono z Kliniki Hauptmana. ...
  • Data: 1910-1930
    komentarze: 0
    Torowisko obok domu nr 2 przy ulicy Kolejowej w Sieniawce.
  • Data: 1913
    komentarze: 0
    Wypadek kolejowy na trasie Bogatynia - Żytawa (Zittau).
  • Data: 1913
    komentarze: 0
    Wypadek kolejowy na trasie Bogatynia - Żytawa (Zittau).
  • Data: 1913
    komentarze: 0
    Wypadek kolejowy na trasie Bogatynia - Żytawa (Zittau).
  • Data: 1913
    komentarze: 0
    Wypadek kolejowy na trasie Bogatynia - Żytawa (Zittau).
  • Data: 1913
    komentarze: 0
    Wypadek kolejowy na trasie Bogatynia - Żytawa (Zittau).
  • Data: 1913
    komentarze: 0
    Wypadek kolejowy na trasie Bogatynia - Żytawa (Zittau).
  • Data: 1913
    komentarze: 2
    Wypadek kolejowy na trasie Bogatynia - Żytawa (Zittau).
  • Data: 1915
    komentarze: 1
    Markocice na pocztówce z 1915 r. Miniatura w dole po prawej przedstawia ...
  • Data: 1915
    komentarze: 2
    Fragment Saksońskiej Kolei Wąskotorowej w okolicach Bogatyni.
  • Data: 1915-1920
    komentarze: 0
    Budynek dzisiejszego Urzędu Miasta w Bogatyni. W prawym rogu widoczna ...
  • Data: 1920-1925
    komentarze: 0
    Bilet na przejazd 3 klasą Saksońskiej Kolei Wąskotorowej w relacji: ...
  • Data: 1920-1925
    komentarze: 0
    Rybarzowice: przystanek kolejowy i pałac.
  • Data: 1920-1925
    komentarze: 0
    Rybarzowice: przystanek kolejowy i fragment wsi.
  • Data: 1926
    komentarze: 0
    Dawniej elektrownia - dzisiaj Bogatyński Ośrodek Kultury.
  • Data: 1930-1945
    komentarze: 0
    Reklama z ciuchcią.
  • Data: 1930-1945
    komentarze: 0
    Pracownik kolei na starej fotografii.
  • Data: 1930-1945
    komentarze: 1
    Wszystko na tym zdjęciu jest już wspomnieniem.
  • Data: 1930-1945
    komentarze: 1
    Jest to skrzyżowanie ulic Świerczewskiego, Kolejowej, Bogatyńskiej ...
  • Data: 1930-1945
    komentarze: 1
    Widok od skrzyżowania w stronę granicy. Po prawej dom nr 2.
  • Data: 1930-1945
    komentarze: 1
    Pewnie fragment stacji w Pasterniku.
  • Data: 1930-1945
    komentarze: 0
    Uroczysty przemarsz ulicą 1-go Maja. Widoczny jest również budynek ...
  • Data: 1930-1945
    komentarze: 1
    Panorama Biedrzychowic. Widok od południowego zachodu. Na dole ...
  • Data: 1930-1945
    komentarze: 0
    Rybarzowice, przejazd kolejowy.
  • Data: 1930-1945
    komentarze: 0
    Rybarzowice, przejazd kolejowy. Inna pora roku i szerszy plan.

Kolej wąskotorowa (Zittau -) Bogatynia (- Heřmanícé)
Bogatyńska Kolej Dojazdowa
na innych fotografiach
  • 2013